Volumul colectiv de proză – ”INSULA FIECĂRUIA” – a apărut la Editura timișoreană Eubeea, a.c., orchestrat de ”bagheta” reputatei scriitoare Nina Ceranu, care a îngrijit prezenta ediție. Cartea s-a ivit sub auspiciile Uniunii Autorilor și Realizatorilor de Film (UARF), a Fundației Culturale ”Orient Latin” și a Clubului de la Timișoara – o asociație a condeierilor autohtoni.
De menționat că nu este prima ispravă de acest gen incluzând contribuția generoasă a Ninei Ceranu, atât în calitate de autor, cât și în cea de vector coagulant cu rol determinant în săvârșirea lucrării. Ea a mai scos, la Editura Eubeea și sub egida Clubului de la Timișoara, și alte volume remarcabile, de grup, pe subiecte prestabilite: ”DOSARUL BRÂNCOVEANU” (2017); ”UTOPIA – DESPRE IUBIRE ȘI PROSTIE” (2018). Având, de-acum, o asemenea experiență în spate, tomul ”INSULA FIECĂRUIA” a venit firesc, sugestiv, ca o extensie utilă și necesară a celorlalte înfăptuiri similare.
(Mai nou, se poartă și această modă a cărților ”laolaltă”, așa de repudiată pe vremuri și care, iată, revine astăzi vizibil. Dacă, în trecut, modalitatea publicării la grămadă era dictată de considerente ideologice, acuma e reclamată <și> de constrângeri economice. Sens în care e mai convenabil de suportat în comun cheltuielile manoperei tipografice decât să achiți individual costul tiparului. Maniera are, însă, avantaje și dezavantaje. Beneficiul constă în faptul că procedeul dă posibilitate de manifestare/afirmare mai ales debutanților sau autorilor mai puțin cunoscuți. Inconvenientul rezidă în aceea că scriitorii consacrați sunt adunați la hurtă și înghesuiți într-un anume calapod, neavând astfel la îndemână spațiul de manevră narativă oferit de lucrarea strict particulară. Din acest motiv, nici potențialul ziditor al condeierului nu e etalat la maximum, ci doar fragmentar. De aici și riscul unei încadrări axiologice inferioare sau, dimpotrivă, al unei evaluări supradimensionate, ”furat” de impresii insuficient conturate. Încât, exact asta e de evitat – percepția strâmbă și aleatorie ce poate <con>duce la concluzii eronate sau tendențioase vizând capacitatea creativă reală a artistului și care, evident, nu poate transpare plenar din cele câteva pagini puse la dispoziția cititorului. Dar și așa, o judecată de valoare tot se iscă, în pofida analizei <mai> sumare determinată de puținătatea textului supus observației).
Dincolo de asta, însă, se impune ideea, programul. El este ”produsul finit”, reflectarea fizică, palpabilă, a trudei obștești inițiată și dinamizată de planul cultural al Clubului de la Timișoara. Cu alte cuvinte, cartea e oglinda, interfața sa emblematică ilustrând, o dată în plus, neodihna constructivă a membrilor asociației părtași la proiect.
”INSULA FIECĂRUIA”, în esență, este un florilegiu erterogen ca stil și viziune, dar și omogen prin raportare vie la principiul sacru al maternității. Mama ca axis mundi, punct central al universului, alfa și omega… Mama ca valoare supremă, absolută, unică și privilegiată în rostuirea ei ziditor-protectoare. Pe scurt, ca matrice primordială și garant al dăinuirii perpetue.
Personalități distincte, structuri compoziționale diverse și un nedomolit apetit al împărtășirii, fac din prezentul volum un cuprins interesant al psihologiei umane derivând din multitudinea (și complexitatea) relațiilor domestice. Al conexiunilor familiale imanente și durabile ca probă revelatoare a afectivității expandate necurmat și multiform, acolo unde chipul mamei surâde mereu bonom și încurajator.
De la prozele de sorginte tradițională la narațiunile de factură modernă sau poematică – toate vădesc același scop: venerarea însușirii de mamă ca simbol al dragostei, generozității și al devotamentului dus până la sacrificiu. Până la jertfa ultimă, dacă e necesar, și asta necondiționat!
Într-adevăr, ”INSULA FIECĂRUIA” constituie acel perimetru edenic și singular, acea oază a fericirii depline susținute de reazemul matern niciodată ofilit. Cartea reprezintă un omagiu destinat ființei providențiale care ne-a zămislit pe toți și, din acest considerent, nașterea ei merită consemnată ca atare.
Căpătând dimensiunea unui mit fondator – omniprezent și atotputernic – iubirea părintească excede suma celorlalte simțăminte, situându-se în vârful lor. Intensitate și trăire, respect și adorare – acestea sunt bornele cruciale ale tomului mustind de uman și de naturalețea relatării. Sens în care cei 21 de protagoniști ai volumului și-au onorat datoria cu prisosință, marcând prin mărturia lor caldă și sinceră atașamentul profund față de mirabila făptură întruchipată de mamă.
Pentru nobila lor osteneală, cuvine-se a înșira, în ordine alfabetică, plutonul compact al autorilor care, prin voința participativă, au făcut posibilă întruparea lucrării: Liliana Ardelean, Veronica Balaj, Băleanu Cristian-Ilie, Mădălina Bobleanță, Elisabeta Bogățan, Margareta Bogdan, Vasile Bogdan, Ioan Cărmăzan, Nina Ceranu, Manolita Dragomir-Filimonescu, Octavia Dragomir-Filimonescu, Dana Gheorghiu, Constanța Marcu, Dorina Mărgărin, Constantin Mărăscu, Doina Rodica Moț, Anca Munteanu, Silvia C. Negru, Maria Nițu, Rodica Pop, Olimpia Sârb.
x) Insula fiecăruia, Editura Eubeea, Timișoara, 2019